Sunday, 15 February 2015

perginya permata Islam

Teringat sewaktu Muktamar PAS ke 59 di Taman Melewar 2 tahun lepas, almarhum tok guru nik aziz berseloroh, "muktamar kali ni ambo ada lagi, pahni mungkin tak dok doh. Apapun, perjuangan PAS tetap kena teruskan untuk daulatkan Islam". Inilah perjuangan atas dasar akidah, bukan atas sebab individu.

Setiap kali baca ayat ni, teringat ayahanda2 yg byk mengajar tarbiyah kehidupan. Mereka sudah selesai, kita mcm mana? T T. Selamat berehat almarhum ayahanda TGNA. Sesungguhnya, mati itu kerehatan sebenar bg org beriman.

"Di antara orang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran; dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun (Al Ahzab: 24).

Allahummakhtimlana bihusnil khatimah.

Minggu ini, hidup kembali 'normal'. Moga masa lapang yang ada tidak melalaikan aku, Ya Allah. Dan kuatkan mereka yang  sibuk dengan urusan agamaMu. Saksikanlah mereka ini yang penat lelah tanpa pedulikan pandangan manusia demi mengharapkan redhaMu Tuhan.

Supaya baki umur ini tak sia2. Agi idup agi ngelaban!