Wednesday, 25 March 2015

bagaimana nak kekal tenaga cintakan Quran?

Personal mesej dari sahabat baik Imtiaz bertanya bagaimana nak kekal bertenaga mengulang ayat hafazan Quran. Saya bukan orang layak, sekadar berkongsi apa yang ada. Dan juga persediaan 83 hari lagi Ramadhan, moga2 Ramadhan kali ni kita lebih cinta dan istiqomah dengan Al Quran. 

1. Letak target dalam planner yang masa sesuai dgn masa dan ability kita. Target itu sebenarnya niat. Dan niat itu motivasi. Kita akan jadi lebih terinspirasi dan bertenaga nak baca dan mengulang Quran. Kalau target tu tercapai, Alhamdulillah, pasti malam tu kita tidur dengan bahagia. Kalau tak tercapai pun, takpe. Tidur awal dan bangun awal untuk baca Quran, bahkan baca Quran di tengah2 malam itu lebih memberi kesan pada jiwa kita, Al Muzammil ayat 1-6.


2. Jadikan Quran tu sebagai bestfriend dan habit kita masa lapang. Kalau masa kosong je, biasanya kita bukak wassap dan scroll fb kan. Apa salahnya kadang2 selang seli dgn bukak Quran. Mula2 paksa diri. Insya Allah lama2 bila kita usaha untuk istiqomah, Allah akan campakkan rasa cinta untuk selalu berdamping dengan Quran. Insya Allah :) 


3. Selalu doa moga Allah cintakan kita dgn Quran setiap kali lepas solat dan solat malam kita. Sebab Allah yang memiliki hati kita. Moga-moga Allah campakkan cinta menggebu gebu pada Al Quran. Mungkin saja sebab kurang doa, Allah tak bagi rasa cinta untuk sentiasa bersama Quran. Allah bagi ni selari dengan kesungguhan hambaNya meminta. Jadi, doalah lagi :)


4. Sentiasa berdamping dengan orang yang rajin baca Quran. Saya ada kak nadiah n kak ain yang selalu  baca Quran. Di Imtiaz dulu, Maisarah Pauzi dan Aida Asma. Jadikan mereka inspirasi. Tengok mereka baca Quran, pasti hati kita pun terjentik sama nak baca Quran kan. Berlumba2 nak dapat pahala, sebab sedar diri kita banyak dosa. Jadi, cari kawan yang suka baca Quran dan berdampinglah :)


5. Kalau malas sangat, at least kita dengar bacaan Quran mp3. Boleh dengar sambil study, sambil drive ataupun sambil2 lipat baju. Jadikan Al Quran kehidupan kita. 



6. Tips2 lain macam biasa. Jaga diri kita dari dosa sebab Al Quran itu nur (cahaya). Cahaya takkan tembusi hati kita jika kotor dengan maksiat. Dan perbanyakkan istighfar dan tahajjud. 


7. Strategi nak mengulang ni berbeza untuk setiap orang. Ada yang jenis suka baca ayat by ayat. Ada yang suka mengulang 1 page terus. Depend pada mana yang lebih mudah. Takde masalah. Apa yang penting, istiqomah! :)


Doa-doa cinta dari hadis riwayat At-Tirmidzi (hadis taraf Hasan menurut At-Tirmidzi & As-Suyuti).

اللَّهمَّ ارزُقْني حبَّكَ وحبَّ مَن ينفَعُني حبُّهُ عِندَك
Ya Allah rezekikanku dengan cintaMu & cinta kpd mereka yang cintanya membawa manfaat disisiMu.