Sunday 15 May 2011

SeLaMaT HaRi GuRu !!!

Buat guru-guru yang dikasihi, sedikit coretan sebagai tanda ingatan daripada anak didikmu ini:


Dulu cikgu pernah marah saya sebab malas belajar, kena cubit sebab tak siapkan homework, saya sedih. Tapi sekarang baru saya tahu, cikgu nak saya berjaya dalam hidup

Dulu warden pernah denda saya sebab saya masbuq solat jema’ah di surau, saya malu. Tapi sekarang baru saya tahu, warden nak didik saya jadi hamba Allah yang taat.

Dulu ustaz pernah marah saya sebab malas hafaz Quran, lambat pergi tasmi’, liat nak mengulang Quran, saya sedih. Tapi sekarang baru saya tahu, ustaz nak saya jadi huffaz Quran

Dulu ustazah pernah tegur saya tentang sikap saya supaya hormati guru dan orang lebih tua, saya sedih sangat. Tapi sekarang baru saya tahu, ustazah nak saya jadi orang yang berbudi bahasa

Dulu cikgu pernah tegur saya sebab tak pandai jaga masa antara study dan tanggungjawab. Sekarang baru saya tahu, cikgu nak saya jadi orang cemerlang

Dulu cikgu pernah marah saya sebab lambat masuk kelas, saya sedih. Tapi sekarang baru saya tahu, cikgu nak didik saya jadi orang yang berdisiplin

Terima kasih cikgu,
Kini saya sedar,
Marah dan teguran itu bukan kerana benci, tapi untuk mendidik,
Kau tabah dalam susah,
Tetap mengajar walaupun penat,
Demi masa depan anak didikmu,
Terima kasih cikgu !

Ya Allah,
Saksikanlah guruku yang banyak berjasa,
Mencurahkan jasa dan bakti saban waktu,
Dirimu tabah walaupun diuji,
Apa yang kau lakukan tiada paksaan,
Tapi semuanya atas rasa kasih dan setulus kejujuran,
Terima kasih cikgu !

Engkau umpama air yang mengalir,
Tenang dan lembut sekali,
Andai hatiku retak berkecai, kau cantumnya kembali,
Andai diriku rebah hilang tujuan, kau bangkitkan ia dengan kata nasihat,
Terima kasih cikgu !

Ya Allah, Ya Rahim,
Engkaulah sebaik-baik pemberi rahmat,
Dengan rendah diri kami memohon padaMu Ya Allah,
Ampuni dosa-dosa kami, dosa guru-guru kami,
Berkatilah hidup mereka,
Permudahkan urusan hidup mereka,
Kerna mereka insan yang banyak berjasa

SELAMAT HARI GURU..
buat semua guru yang pernah mendidik saya supaya jadi insan berguna: para pendidik Imtiaz Dungun, UIA, SK Pusat Jerteh, SK Darau dan Tabika Kemas. Dan tak lupa buat Ummi Abi yang juga guru sepenuh masa hidupku. Terima kasih atas segalanya. Doakan kejayaan dan kebahagiaan anak didikmu ini.


Video yang dibuat sempena hari guru tahun lepas. Hajat nak attach skali di blog ni, tapi internet tersangatlah slow. Jadi bleh tekan sini kalau nak tengok. (^_^)

1 comment:

  1. terima kasih najah. masih ingat lagi guru SKPJ. moga berjaya dalam hidup.

    ReplyDelete