Tuesday, 23 August 2011

Fikrah Ramadhan MHI: Kecil bawa ke syurga

Tadi tengok slot Fikrah Ramadhan dalam MHI TV3. Tajuk dia: "Persediaan menjadi graduan Ramadhan yang berkualiti". Lagipun, sekarang dah masuk 10 hari terakhir Ramadhan. Jadi, kena pulun untuk rebut peluang pahala dan rahmat yang dijanjikan Allah. Allahummarzuqna lailatal qadr.

Ustazah Laila Aniza ada cakap, jangan tinggalkan perkara kecil yang kebanyakannya kita remehkan, contohnya bersahur. Nabi ada bersabda: "Bersahurlah kamu kerana dalam sahur itu ada keberkatan" (HR Bukhari dan Muslim). Mungkin ada sesetengah tu lebih suka bersahur sebelum tidur, combine terus supper dan sahur. Amalan ni sebenarnya tak betul sebab hukumnya sunat untuk kita lewatkan sahur. Janganlah rasa berat nak bangun sahur sebab Allah dah janjinya dengan keberkatan. Pasakkan dalam diri, "Aku kena bangun sahur jugak sebab nak dapat rahmat Allah". Tiada yang lebih gembira selain daripada mendapat rahmat Allah. 



Satu lagi, amalan yang sering kita abaikan iatu senyum dan bagi salam. Mudah sangat nak dapat pahala, tapi mudah juga diabaikan oleh kita-kita ni. Ustazah ajar tadi, senyumlah pada orang yang kita jumpa waktu solat terawih ataupun di bazar Ramadhan. Biarlah orang tu tak balas senyum kita, tapi Allah dan malaikat tetap menilainya sebagai 'amal soleh.

Satu lagi pengisian yang sangat menarik daripada ustazah tadi iaitu tentang kelebihan bersalam. Selain dapat menghapuskan dosa-dosa kecil, mungkin juga orang yang kita bersalam itu adalah orang yang mulia di sisi Allah. Insya Allah, moga-moga kita pun dapat tempias barokah yang Allah kurniakan pada orang tu. Sebab tulah ramai orang berebut nak bersalam dengan alim ulama'. Tapi, ada juga yang berebut nak bersalam dengan artis yang jelas-jelas abaikan syariat Islam ni. Hmm, no comment. Dan satu lagi, jangan lupa, bila kita bagi salam pada orang, orang tu dan malaikat yang jawab salam tu balik. Untungnya. Apa lagi yang kita nak selain daripada terima salam daripada malaikat.

Tadi pun,kak Wardina ada tanya 1 lagi perkara biasa yang diabaikan iaitu tentang kebersihan. Contohnya suasana di bazar Ramadhan yang kotor dengan sampah dan plastik. Kebersihan tu kan separuh daripada iman. Apa salahnya kalau kita nampak sampah di depan, kita kutip dan buangnya dalam tong sampah. Sesungguhnya, selemah-lemah iman adalah mengubah atau membuang sesuatu yang menghalang di jalanan. Boleh jadi amal yang kecil ini, menjadi sebab untuk kita dapat rahmat Allah untuk ke syurga. Jadi, jangan pandang remeh pada mak cik pak cik tukang sapu ni. Boleh jadi mereka itu lebih dikenali oleh Allah dan para malaikat berbanding kita yang berpelajaran ni.

Akhir sekali, ustazah ada bagi contoh untuk kes mengubah sesuatu yang menghalang di jalanan ini, iaitu dalam kita terkejar-kejar ke masjid nak dapat pahala takbiratul ihram bersama imam, kita lalai meletakkan kenderaan kita hingga ia menyusahkan orang yang datang awal untuk keluar ataupun ia menghalang laluan orang ramai.

Jadi moralnya, janganlah kita abaikan sesuatu amalan yang dirasakan kecil saja nilainya. Mungkin kecil di sisi makhluk, tapi di sisi Allah besar ganjarannya.

# Baru ada sikit mood nak menulis lepas dapat capai beberapa target Ramadhan ni. Alhmdulillah.. And also, thanks to my best friend, cik athirah kerana anda menulis, sy pun teruja nak menulis.. Love you dear..