Tuesday 15 October 2013

عيد الأضحى

RM 1  : Kau apa khabar? lama tak jumpa
Rm 10: Ye la, macam mana nak jumpa. Aku asyik keluar masuk shopping complex dan restoran je. Kau pula apa khabar?
RM 1 : Aku macam ni lah. Kadang ada kat tandas, kadang ada di masjid.
RM 10: Aku jarang berpeluang ada di masjid.
RM 1  : Habis tu, kenapa tak pergi masjid nya?
RM 10: Aik, kenapa tanya aku? Tanyalah manusia sekeliling yang gunakan aku ni..


Moral of story: rm10 atau rm50 terlalu besar untuk disumbangkan pada tabung masjid dan derma kebajikan, sedangkan rm10 dan rm50 terlalu kecil jika dilaburkan di kedai makan dan shopping complex. Adakah kita pun sama?

Nabi, sahabat dan tokoh2 Islam dahulu sanggup berkorban nyawa berjuang mati-matian di medan perang demi redha Allah dan agama Islam.

Tapi kita hari ini bagaimana?


Moga kedatangan bulan mulia ini menambahkan lagi keimanan kita pada Allah s.w.t. hayati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim r.a yang sanggup menyembelih ananda Nabi Ismail r.a semata2 kerana iman mereka pada Allah. Mereka yakin Allah tak akan sesekali memudharatkan hambaNya. Sentiasa bersangka baik dengan Allah, dalam apa jua keadaan. Pahit atau manis. Mungkin pahit pada pandangan kita, tapi manis di pandangan Allah. (Al Baqarah: 216).

Pengakhiran hidup ditentukan oleh perjalanan hidup. Jadilah anak muda yang berwawasankan akhirat, pasti berjaya..

Selamat Hari Raya Aidiladha. Taqobbalallah minna wa minkum.. :)

No comments:

Post a Comment