Wednesday 3 August 2011

Ramadhan Kareem..

Alhamdulillah. Bulan Ramadhan yang penuh rahmat ini sudah tiba. Semua umat Islam mukallaf diwajibkan berpuasa. Walaupun makanan berlambak ada di dapur, tapi iman dengan tegasnya menolak kemahuan nafsu untuk makan. Sebab itulah, puasa ini dapat mendidik umat Islam untuk menjadi mukmin bertaqwa. Definisi taqwa oleh Ubai b Ka'ab sewaktu ditanya oleh Saidina Umar r.a: "Taqwa adalah berwaspada dan hati-hati". Maka sebab itulah, orang yang berpuasa ini sentiasa berhati-hati agar tidak melakukan perkara yang dapat membatalkan puasa bermula dari terbit fajar hinggalah waktu berbuka. Takutnya kalau terbatal ibadah puasa yang sememangnya wajib bagi mukallaf.

Sama-sama kita hidupkan Ramadhan ini dengan perbanyakkan membaca Al Quran. Diriwayatkan bahawa Imam Malik, Sufiyan Ath Thauri dan ulama'-ulama' dulu berhenti daripada mengajar hadis sepanjang bulan Ramadhan kerana hendak perbanyakkan bacaan Al Quran. Agak-agak, boleh ke kita berhenti daripada online dan TV kerana nak fokus pada Al Quran? 

Tapi yang peliknya, kenapa program Islam ini hanya bermusim? Pada bulan Ramadhan sahaja ditayangkan program yang bercorak islamik, sedangkan pada bulan lain, hiburan lagho yang mendapat keutamaan.. Selain bulan Ramadhan, lagu nasyid jarang diketengahkan, sebaliknya lagu yang mengagungkan cinta kekasih lebih banyak dipasang. Hairan bin ajaib. 

Tertarik dengan kata-kata Dr Basit dalam ceramahnya 'hubungan antara Rasulullah dan Ramadhan', kenapa nak goda orang di bulan puasa ni? Sepatutnya, masa kita lebih banyak pada Al Quran. Berikut adalah potongan video daripada kuliah penuh Dr Basit.. 

 

Selamat beribadah dalam bulan Ramadhan ni. Pinjam ayat daripada blog kak husna

'Bukan kita beribadah kerana bertuhankan Ramadhan, tetapi kita beribadah bertuhankan Allah. Ramadhan itu sebulan sahaja, sedangkan Allah itu selama-lamanya. Namun, jadikan Ramadhan sebagai bulan tarbiyyah, untuk melatih diri dengan amal soleh yang berpanjangan. InsyaAllah!'

1 comment:

  1. ramadhan kareem andak :)

    slmt memaknai Ramadhan,moga daku dpt terselit di celah doa2mu sahabat.

    ReplyDelete