Friday 16 September 2011

special to my little sister

14 September

Adik tersayang akan fly ke Jordan untuk sambung belajar dalam bidang syariah di universiti Yarmouk. Aku dengan my 2 brothers, abe dan abe imi hantar Saidah di KLIA, manakala umi abi dan ramai lagi saudara mara lain hantar Saidah di airport Kuala Terengganu.Naik bas dari Kuantan pukul 12.30 tengah hari dan sampai di Gombak, abe tunggu dengan kereta di sana. Lepas tu, terus gi KLIA sebab Saidah dijangka tiba di KLIA pukul 7 malam.


Alhamdulillah, dalam pukul 7.30 malam, dia keluar dengan geng Maidam nya yang lain. Selepas solat jama' Maghrib Isya', abe belanja Saidah makan. Takut tak lalu makan atas flight kekgi. Pukul 9.10 malam, orang Maidam panggil untuk check in.

Dari tadi lagi sebak dalam hati, akhirnya menangis jugak bila tiba saat berpisah tu. Ye la, kami berdua je perempuan dalam family. Kalau nak gaduh berebut skaf, tudung, mesti dengan dia. Duk berebut suruh basuh pinggan, jemur kain, sapu rumah dan simpan pinggan pun dengan dia. Nanti, kak buat sorang diri, tidur pun sorang diri la dalam bilik. Tak de lagi bedtime stories sebelum tidur. Uwaa, rasa lambat sangat nak tunggu setahun. Menitik lagi air mata ni. Hish! Habis  teringat macam-macam kenangan tahun ni

Umrah dan ziarah Jordan
Alhamdulillah, kita sempat menjadi tetamu Allah pada bulan 3 awal tahun baru ni. Pengalaman paling manis dalam hidup bila dapat jejakkan kaki di bumi kecintaan Rasulullah s.a.w dan solat di sana. Rindunya haramain. Moga dimurahkan rezeki untuk pergi ke sana lagi.

Alhamdulillah, walaupun tak menetap lama di Jordan macam Dah loni, tapi sempat jugakla kak pergi sana. Rasa nak gi waktu musim sejuk, nak main salji.


Buat biskut raya
Tahun ni mengamuk buat biskut raya. 7 jenis semuanya, maklumlah lepas ni tak sure kita free tak untuk buat semua tu sebab masing2 dah masuk U. Bila adunan tu tak menjadi, pakat main aci tambah je benda hok rasa patut tambah. Tapi at last, menjadi jugak kan mama caries dan biskut nestum kita :)



Ambik lesen kereta 
Part yang banyak kenangan. Kongsi kesedihan sama-sama bila kena marah dengan cikgu sebab tak pandai kawal klac, hinggakan kereta sokmo mati dekat lampu isyarat. Alhamdulillah, penat lelah kita belajar kereta sepanjang bulan Ramadhan ni, berbaloi. Lesen dah ada, tapi takut-takut lagi nak drive. Satu lagi, takdir Allah, semua result untuk kedua-dua test tu, kita dapat markah sama. Waku ujian teori berkomputer dan test dengan JPJ kat jalan tu. Allah tok se bagi kita jeles adik beradik ni.

 ..........................................................................
Ok lah, tak leh sedih lama-lama. Jauh di mata, dekat di hati. Ni baru berpisah sekejap, bukan berpisah untuk selamanya. Mati itu pasti, kena ingat tu. Perpisahan akan terjadi jugak nanti. Sama ada kak pergi dulu atau Dah pergi dulu. Insya Allah, mohon rahmat Allah agar dapat berjumpa di destinasi yang sama nanti, iaitu jannatul firdaus.

Jaga diri molek Dah. Ihfazillah yahfazka, ihfazillah tajidhu tijaahak. Doakan kak jugak, moga dapat graduate jadi doktor muslimah 5 tahun lagi. Kita grad skali deh, biar Dah grad awal daripada kak pun. Kita balas jasa abi umi.



I love you, my sister
More than I could ever describe
Even though you're far away
you're still in my heart
And I’m thankful everyday
That you’re in my life


2 comments:

  1. terharu bc coretan seorg kakak ni. bertuahlah maryam dpt kakak yg pndai menulis ni.

    ReplyDelete
  2. dapat rasa aura rindu seorang kakak. rindu dgn kenangan bersama si adik tersayang. jangan nangis byk2 eh.

    ReplyDelete